ویژگی اهداف
اهداف باید:
- در راستای خط مشی باشند، برای مثال اگر سازمانی درخط مشی خود «فراتر رفتن از انتظارات مشتری» را بیان نموده، یکی از اهداف (کیفیت) می تواند مرتبط با تحویل به موقع یا شکایات مشتری باشد.
- قابل اندازه گیری باشند، برای مثال توسط تصریح یک دوره زمانی یا کمیت معینی که باید به آن دست یافت؛ اهداف می توانند توسط کاربرد روش های کمی یا کیفی (نظیر سطوح عملکرد خدمت)، قابل اندازه گیری شوند.
- به الزامات قابل کاربرد اشاره کند.
- به انطباق محصولات و خدمات و افزایش رضایت مشتری مرتبط باشد، برای مثال تصریح عملکرد لازم برای یک محصول نظیربه موقع و کامل بودن آن یا تعیین سطح خدمات موردتوافق
- پیشرفت دستیابی به آنها از طرق مناسب نظیر گزارشات پیشرفت، بازخور مشتری یا بازنگری مدیریت، پایش و یا بازنگری شود.
- از طریق سازمان و به طرف های ذینفع برحسب نیاز اطلاع رسانی شوند، برای مثال از طریق جلسات به افراد ذیربط و اهداف مرتبط با فعالیت های آنها یا آگاه ساختن کارکنان تولید درباره کاهش موردانتظار ضایعات یا نامه نگاری با یک ارائه دهنده خدمت برون سپاری شده درباره اهداف مرتبط با ارائه به موقع خدمت.
- بر حسب اقتضا بروزآوری شوند، تغییرات بالقوه یا واقعی که می توانند روی توانایی دستیابی به اهداف تأثیر گذارند باید درنظرگرفته شده و اقدامات مناسبی برای اطمینان از پرداختن به پیامدها یا الزامات جدید انجام پذیرد.