شناسایی نیازها و انتظارات دینفعان
- درک نیازها و انتظارات طرفهای ذینفع
- هدف این امر، غیر از صرفاً الزامات مشتریان مستقیم، اطمینان از درنظرگرفتن الزامات ذیربط طرف های ذینفع مرتبط سازمان می باشد.
- هدف، تمرکز صرف روی آن طرف های ذینفع مرتبطی است که می توانند بر توانایی سارمان برای ارائه محصولات و خدماتی که الزامات را برآورده می سازند تأثیر داشته باشند.
- سازمان می تواند برای کمک به شناسایی طرف های ذینفع مرتبط، ابتدا مشکلات و پیامدهای داخلی و خارجی خود را درنظربگیرد.
- فهرست طرف های ذینفع می تواند برای هرسازمانی منحصر بفرد باشد.
سازمان می تواند معیارهایی را برای تعیین طرف های ذینفع مرتبط با درنظرگرفتن موارد زیر ایجاد نماید:
- الف) نفوذ یا تأثیر احتمالی آنها روی عملکرد یا تصمیمات سازمان
- ب) توانایی آنها در ایجاد ریسک ها و فرصت ها
- ج) نفوذ یا تأثیر احتمالی آنها روی بازار
- د) توانایی آنها در تأثیر روی سازمان از طریق تصمیمات یا فعالیت های آنها