سوابق ترخیص محصولات و خدمات
- ترخیص محصولات و خدمات
- هدف از این بخش در ایزوسافت این است که سابقه انطباق محصولات و خدمات با کلیه الزامات کاربردی قبل از تحویل به مشتری ثبت شود.
- سازمان باید هنگامی که ترتیبات برنامه ریزی شده رعایت نشده باشد ، تأیید یک مقام ذیربط را بدست آورد. در بعضی موارد ، این مقام می تواند مشتری باشد.
- سازمان باید ایجاد معیارهایی را برای شرایطی که لازم است تأیید مشتری را کسب کند، درنظربگیرد. در این موارد، الزامات برای خروجی های نامنطبق را می توان اعمال کرد (کنترل عدم انطباق).
- شخص (های) مجاز به ترخیص نهایی محصول یا خدمات باید بطور مناسب توسط مثلاً شرح شغل یا سطح صلاحیت آنها تعریف شود و باید قابل ردیابی باشد. این امر می تواند از طریق ثبت توسط کاربر در ایزوسافت یا بارگذاری اطلاعات مدون در آن حاصل شود که به عنوان مثال:
الف) شخص مجاز را نشان می دهد؛
ب) مجوز فراگیر برای ترخیص خودکار محصولات را با تکمیل معیارهای معین ارائه می دهد (به عنوان مثال مجوز پرداخت الکترونیکی خودکار برای فروش آنلاین).
- سابقه کنترل خروجی های نامنطبق در ایزوسافت
هدف از کنترل خروجی های نامنطبق، جلوگیری از تحویل ناخواسته یا استفاده از خروجی های نامنطبق (در کلیه مراحل تولید و ارائه خدمات) است.
- وقتی یک خروجی نامنطبق تعیین می شود ، سازمان باید براساس تأثیر آن بر انطباق محصول و خدمات ، اقدامات مناسب را انجام دهد.
- اقدامات بر اساس ماهیت خروجی نامنطبق متفاوت خواهد بود، مثلاً هنگام شناسایی پیامد ایمنی یا عملکرد، اطلاع رسانی به مشتری صورت می پذیرد، یا از سوی دیگر، پیامد جزئی که در حین تولید شناسایی می شود می تواند قبل از تحویل اصلاح شود.
- سوابق عدم انطباق و اقدامات پیگیرانه، در بخش «سوابق کنترل تولید/ارائه خدمت» و نیز «سوابق ترخیص محصولات و خدمات» ثبت می شود.