زیرساخت ها
سازمان باید از دارا بودن امکانات، تجهیزات و خدمات لازم برای ارائه محصولات و خدمات منطبق با مشتریان خود اطمینان داشته باشد.
اقدامات «تعیین»، «تأمین» و «نگهداری» با سه فعالیت متفاوت در ارتباط می باشد که ممکن است توسط سه فرایند یا وظیفه متفاوت صورت پذیرد.
برای مثال، مسئولیت های یک فرایند به خصوص ممکن است الزامات زیرساخت های مشخصی را تعیین کند، فرایند خرید، آن زیرساخت ها را تهیه نموده و فعالیت هایی نیز باید برای نگهداری آنها (نظیر نگهداری تجهیزات، خانه داری یا بروزآوری های فناوری اطلاعات، تست دوره ای اطلاعات و سیستم های ارتباطی یا بازرسی های دوره ای امکانات و تجهیزات) اجرا شود.
زیرساخت ها می توانند نقش مهمی در دستیابی به انطباق محصولات و خدمات داشته باشند.
سازمان باید:
- زیرساخت های لازم برای عملیات اثربخش فرایندهای خود و برای دستیابی به نتایج موردنظر را تعیین کند
- زیرساخت های لازم را تأمین و نگهداری کند
برای تعیین زیرساخت های لازم، سازمان باید درنظربگیرد چه امکانات، تجهیرات، نرم افزار رایانه ای، خدمات و یا حمل و نقل... برای ارائه محصولات و خدمات منطبق موردنیاز می باشد.
نیازهای زیرساخت می تواند بسته به نوع محصولات و خدمات ارائه شده توسط سازمان، متفاوت باشد.
در تولید و فرایندهای مونتاژ سنتی، زیرساخت می تواند شامل تسهیلات تولید، بسته بندی، توزیع، حمل و نقل و سیستم های ICT باشد.
در سازمان های خدماتی، زیرساخت می تواند برای مثال شامل سیستم های IT یا محیط کار باشد در ارائه خدمات سلامتی یا خدمات مشاوره، سیستم های اینترنتی برای خرید آنلاین یا امور بانکی یا شعب شرکت.
مثال های دیگر درباره زیرساخت شامل موارد زیر می شود:
- تجهیزات حفاظتی برای جلوگیری از آلودگی در یک شرکت بسته بندی بطری نوشابه
- تهویه هوای مناسب و محیط اتاق تمیز در یک بیمارستان
- آی.تی.سی برای پردازش تراکنش های کارت اعتباری کارکنان
- منابع مدیریت میزان سروصدا در یک کارخانه تا اپراتورها بتوانند صدای فرایند را در حد ضرورت برای پایش فرایند بشنوند